انیمیشن Inside out؛ بیرونِ فکرمون، توی سرمون چه خبره!؟

0 150

جادوی انیمیشن

انیمیشن از سحرآمیزترین اتقاقات سینماست، به تصویر کشیدن شخصیت‌های تخیلی بدون هیچ محدودیتی، صنعت انیمیشن را تبدیل به یکی از پرطرفدارا‌ترین حیطه‌ها در سینما کرده‌است. اگر تماشای انیمیشن را مخصوص کودکان می‌دانید سخت در اشتباهید! چرا که همه‌ی ما در هر سنی که باشیم نیاز داریم تصوراتِ خیالی‌مان را در قالب تصویر ببینم و مطمئنا همچون کودکی از تماشای آن لذت خواهیم برد J حتی اگر عاشقِ تماشای انیمیشن هستید،Inside out  یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست!

همه‌ی ما وقتی نوزادی را می‌بینیم از خودمان می‌پرسیم؟ “یعنی به چه چیزی فکر می‌کند این نیم وجبی؟‌” و یا وقتی کودکی عصبانی می‌شود و ظاهرا بی‌دلیل خوشحال و شاد است و یا حتی مواقعی که به طور ناگهانی از غذا یا چیزی بدش می‌آید، از خودمان می‌پرسیم: “باز معلوم نیست در فکرش چه می گذرد!” این سوال‌ها در دنیای بزرگسالی جدی‌تر می‌شود چرا که آدم‌ها یاد می‌گیرند رفتاری متناسب با موقعیت داشته باشند و همه چیز را با خط کش اندازه گیری ‌کنند! اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چطور می‌شود بعضی آدم‌ها همیشه شاد، عصبانی، ناراحت، ترسو و یا از همه چیز متنفرند؟ آیا این احساسات به آنها ارث رسیده‌است؟ و یا در طول سال‌ها ذره ذره احساسی غالب در وجود آنها بر دیگر احساسات فائق آمده و کنترل ذهن و احساساتشان را به عهده گرفته است؟ جواب تمام این سوا‌ل‌ها در Inside out است!

alef

داستان Inside out

داستان Inside out از لحظه چشم باز کردن “رایلی” در زمان تولدش شروع می‌شود و حالا رایلی دختر یازده ساله‌ی شاد و خوشحالی است که عاشق هاکی، پدر و مادر، دوستانش و مینه‌سوتا است اما زمانی که تغییراتی در زندگی ا‌ش ایجاد می‌شود و برای زندگی به سانفرانسیسکو می‌آید درک این تغییرات برایش آسان نیست و در آستانه‌ی گرفتن تصمیماتِ نادرستِ زیادی است. اما رایلی تنها نیست؛ پنج احساس اصلی در سرش، در مرکز کنترل اصلی در تمام لحظات با رایلی هستند. شادی (Joy)، غم (Sadness)، ترس (Fear)، خشم (Anger) و نفرت (Disgust) کمک می‌کنند رایلی تصمیمات درستی بگیرد.

be

“شادی” کنترل اصلی را به عهده دارد و هر شب خاطرات و اتفاقات روزانه‌ی رایلی را به قسمت خاطرات بلند مدت انتقال می‌دهد و خاطرات اصلی جزیره‌‌های مهمِ شخصیتی رایلی را می‌سازند؛ جزیره خانواده، جزیره هاکی، جزیره دوستان، جزیره لوده بازی و… تا زمانی که همه‌ی این جزیره‌ها کار می‌کنند شخصیت رایلی فعال و شاد است چرا که حس غالب در او شادی و خوشحالی است اما در مرکز کنترل اصلی در ذهن رایلی اتفاقاتی نیز می‌افتد؛ گاهی “نفرت”، “ترس” و “خشم”، کنترل شخصیتی رایلی را به عهده می گیرند. آن گاه جزیره‌های اصلی خاموش می شوند و در خطر فروپاشی قرار می گیرند…

pe

te

اگر می‌خواستیم آنچه درون ذهنمان می‌گذرد، احساسات، خاطرات و تجربیا‌تمان را به تصویر بکشیم، نتیجه‌اش تصویری دقیق‌تر از آنچه در Inside out می‌بینیم نخواهد شد؛ راهروی خاطرات؛ تمام تجربه‌ها و اتفاقات زندگی‌مان در این راهرو است و دره‌ی خاطرات؛ که در آن خاطراتی هستند که به مرور زمان فراموششان می‌کنیم و از ذهنمان پاک می‌شوند و یا حتی سرزمین تخیلی که همه‌‌ی ما در اعماق ذهنمان مخصوصصا در کودکی، شخصیت‌ها و دوستانِ تخیلی‌مان را در آنجا نگه می‌داشتیم.

از دیگر نکات بسیار جالب Inside out، علاوه بر به تصویر کشیدنِ مرکز کنترل اصلیِ شخصیت‌های مهم در داستان، نشان دادن مرکز کنترل فکری شخصیت‌های فرعی است، از معلم مدرسه و  راننده اتوبوس گرفته تا سگ و گربه! که با کمی تامل در می‌یابیم که همگی چقدر به واقعیت نزدیک هستند!

jim

che

انیمیشن Inside out در سال ۲۰۱۵ اکران و با فروش و استقبال بسیار خوبی روبرو شد. این انیمیشن توسط Pete Docter از معروف‌ترین کارگردانانِ این صنعت کارگردانی شده و محصول
استودیو پیکسار است و کمپانی والت دیزنی آنرا عرضه کرده است.

Pete Docter، کارگردان و فیلم نامه نویسhe

Pete Docter پیش از این کارگردانی و فیلم‌نامه نویسی انیمیشن‌های معروفی چون Toy Story2، Wall-E، Monster, Inc، Up و… را به عهده داشته‌است و  برای Inside out اسکار بهترین انیمیشن، در هشتاد و هشتمین جوایز سالانه اسکار را از آن خود کرده است. او ایده اصلی داستان این انیمیشن را از دخترش که در همین سن و درگیرِ دست و پنجه نرم کردن با مدرسه و محله‌ی جدیدشان می باشد الهام گرفته است تا نشان بدهد که وقتی بزرگ می شویم چه تغییراتی خواهیم کرد.

پس از تماشای Inside out سوالی که از خودمان می‌پرسیم این است که؛ در مرکز کنترل اصلی ذهن ما چه خبر است؟ آیا شادی مسئول اصلی کنترل است؟ آیا هنوز وقت دارم تا حس غالب بر شخصیتم را عوض کنم؟

اما مطمئناً هیچ زمانی برای تغییر کردن دیر نیست… هر روز پر از تجربه‌‌های تازه‌ی احساسی است و این پنج حس در فکر ما هر لحظه مشغول کارند 🙂

inside-out

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.