چرا نباید باب دیلن برنده‌ نوبل ادبیات می‌شد؟

147

باب دیلن سزاوار جایزه‌­ی نوبل در ادبیات نیست!  او سزاوار بسیاری از گِرمی‌­هایی است که دریافت کرده، از جمله جایزه‌­ی یک عمر دستاورد هنری، که در سال ۱۹۹۱ آن را کسب کرد. او بدون شک متعلق به تالار مشاهیر راک اند رول[۱] است؛ جایی که وی در سال ۱۹۸۸ همراه با سوپریمز(Supremes)، بیتلز (the Beatles) و بیچ بویز (the Beach Boys)، درک و شناخته شد. او موسیقیدانی فوق‌­العاده و ترانه‌­سرایی در سطح جهانی است و شخصیتی فوق‌­العاده تاثیر­گذار در فرهنگ آمریکایی است. اما با اعطای جایزه‌­ی نوبل به او، کمیته­‌ی نوبل چنان برگزیده است تا این جایزه را به یک نویسنده ندهد و این انتخابی ناامید­کننده است.

بله، آقای دیلن ترانه‌ ­سرایی درخشان است. او یک کتاب شعر و یک زندگی­نامه نوشته است. تحلیل ترانه‌­های او به عنوان شعر ممکن است. اما نوشته ­های آقای دیلن جدا از موسیقی او نیست. او شخصیتی بزرگ است چرا که موسیقیدانی بزرگ است، و هنگامی که کمیته­‌ی نوبل، جایزه­‌ی ادبیات را به یک موسیقیدان می­ دهد، فرصت تجلیل از یک نویسنده را می­ ستاند.

با کاهش میزان مطالعه در سراسر جهان، جایزه­ های ادبی مهم­‌تر از همیشه هستند. یک جایزه­‌ی بزرگ به معنای جهش در فروش و خواندن بیشتر یک اثر حتی برای یک نویسنده ­ی شناخته شده است. اما بیش از آن، اعطای جایزه­ ی نوبل به یک رمان­ نویس و یا یک شاعر، راهی برای تأیید این مطلب است که داستان و شعر هنوز هم دارای اهمیت هستند و تلاش­‌های سخت انسانی، ارزش شناخت بین ­المللی را دارند.

bob-dylan

موسیقی مردمی نیز نمونه‌ه­ایی از این تلاش است، اما موسیقی تا حد زیادی شناختی را که سزاوار آن است، دریافت می­‌کند و به غیر از چند جایزه‌­ی نه چندان معروف، هیچ کس انتظار ندارد بالاترین افتخارات موسیقی به یک نویسنده تعلق گیرد- همانطور که شاهد حضور زادی اسمیت (Zadie Smith) و یا مری گیت اسکیل (Mary Gaitskill) در تالار مشاهیر راک اند رول نخواهیم بود.

کمیته­‌ی نوبل احتمالا نمی‌­خواسته تا با انتخاب خود، داستان یا شعر را بی‌­اهمیت نشان دهد. با بزرگداشت یک نماد موسیقی، اعضای این کمیته خواسته­‌اند تا اعتبار فرهنگی جدیدی به جایزه ببخشند و آن را به نسل جوان نیز ارتباط دهند.

اما راه‌­های بسیاری وجود دارد که آنها می­‌توانستند این کار را همزمان با ارج نهادن به یک نویسنده انجام دهند. اعضای کمیته می‌­توانستند نویسنده‌ای را برگزینند که نوآوری­‌های قابل­ توجهی در شکل و فرم انجام داده­‌اند، مانند جنیفر ایگان (Jennifer Egan)، تجو کول (Teju Cole)  یا آن کارسون (Anne Carson). آنها می توانستند نویسنده‌‌ای را از کشورهای در حال توسعه انتخاب کنند که متأسفانه در میان برندگان جایزه­‌ی نوبل چندان جایگاهی ندارند. همچنین آنها می­‌توانستند نویسنده­‌ای را برگزینند که در وهله­‌ی اول، مخاطبان آنلاین را جلب کرده است، مانند وارسان شایر(Warsan Shire)، که برنده‌­ی جایزه­‌ی اولین شاعر جوان لندن در سال ۲۰۱۴ شد.

در عوض، کمیته­‌ی نوبل این جایزه را به مردی داد که در زمینه‌­ی دیگری شهرت بین­‌المللی دارد و به شخصه افتخارات زیادی را کسب کرده است. باب دیلن نیازی به جایزه‌­ی نوبل در ادبیات ندارد، اما ادبیات به جایزه­‌ی نوبل احتیاج دارد. امسال، ادبیات این جایزه را نخواهد گرفت.

 

 

منبع: مقاله نیویورک تایمز (+)


 

[۱]  تالار مشاهیر و موزه‌­ی راک اند رول (Rock and Roll Hall of Fame and Museum)، نام موزه‌ای است که در سواحل رودخانه‌­ای در مرکز کلیولند اوهایوی ایالات متحده قرار دارد و به ثبت پیشینه­‌ی چندی از مشهورترین و تاثیرگذارترین هنرمندان، تهیه‌کنندگان و سایر افرادی که به طریقی مهم صنعت موسیقی را تحت تأثیر قرار داده‌اند اختصاص داده شده است؛ خصوصاً در زمینهٔ راک اند رول.

نظرات بسته شده است.