کتاب صوتی کودک ؛ جهانی نو برای کودک امروز

333

اهمیت شنیدن کتاب صوتی برای کودکان

گوش دادن به داستان های صوتی برای کودکان بسیار دلچسب و شیرین است. آن‌ها برای ساخت دنیایشان گرسنه‌ی واژه‌ها و پیام‌ها هستند. بدون شک قصه‌ها و داستان‌ها تاثیر زیادی در پیشرفت کودکان دارند، قدرت تخیل‌شان را افزایش می‌دهند، قدرت حافظه را ارتقا می‌دهند و مهارت‌هایی مربوط به تفکر انتقادی را به آن‌ها می‌آموزند.

با نوار همراه باشید تا بتوانید در میان تنوع بی‌نظیر کتاب صوتی کودک بهترین داستان های صوتی را برای آن‌ها انتخاب کنید.

کتاب صوتی کودکان

از قصه‌های دورِ کُرسی تا قصه‌های عصر دیجیتال

قصه‌گویی برای کودکان و حتی بزرگسالان از دیرباز جزئی از فرهنگ و عادات روزمره‌ی مردم سرزمین ما بوده که برای گذران اوقات فراغت، سرگرمی یا  انتقال و آموزش بسیاری از مفاهیم استفاده شده‌ است.

قصه‌گویی و داستا‌ن‌سرایی به دلیل درگیر کردن قدرت تخیل کودکان همواره توصیه می شود و همچون ورزشی‌ است برای مغز با این تفاوت که به جای قدم زدن و دویدن، کودک در دالان‌هایی از داستان‌ها و قصه‌ها تلاش می‌کند آنچه نویسنده بازگو می‌‌کند را خلق نماید. اما امروزه به بهانه‌ی مشغله‌ی زیاد و نداشتن مهارت قصه گویی، والدین زیادی را نمی‌یابید که برای کودکشان، قصه تعریف کنند. این در حالی‌ است که در عصر تکنولوژی، کتاب‌های صوتی می‌توانند به راحتی این خلا را پر کنند.

چرا کتاب صوتی برای کودکم؟

کتاب‌های صوتی کودکان که به شیوه‌ی حرفه‌ای تهیه و تولید می‌شوند به دلیل موسیقی متن‌، افکت‌های صوتی، راوی مجرب برای هر یک از کاراکترهای داستان و تبدیل شعرهای کتاب به سرود بسیار شنیدنی هستند و از همان ابتدا کودک را به دنبال کردن ماجرای کتاب ترغیب می‌کنند که خود عامل افزایش تمرکز در کودک می شود.

تقویت مهارت شنیداری، افزایش دامنه ی لغات، آموزش ناخودآگاهِ تلفظ درست لغات و در نتیجه افزایش مهارت سخن گفتن، از ابتدایی‌ترین اثرات گوش سپردن به کتاب‌های صوتی برای کودکان است. برخلاف فیلم، کارتون و حتی کتاب که فضای قصه به دلخواه تصویرسازی می‌شود، کودک به هنگام گوش دادن به یک داستان یا کتاب صوتی، فضای داستان و شخصیت‌های داستانی را به انتخاب و سلیقه‌ی خود تصویر و رنگ می کند که همین امر قدرت تخیل و خلاقیش را بالا می‌برد.

می‌توان کتاب‌های صوتی مناسب را در تبلت کودکتان به آسانی جابجا کرده که همواره و همه جا بتواند به آن ها گوش کند؛ مجموعه‌ای از کتاب‌ها که نه سنگین هستند و جای زیادی اشغال می‌کند و نه امکان دارد جایی از سرِ فراموشی جا گذاشته شوند.

اگر عاشق طبیعت و نگران حالِ زمین باشید شاید قطع نکردن درختان و نابود نکردن جنگل‌ها برای تولید کتاب صوتی نیز شما را به یکی از هواداران  پر و پا قرص آن تبدیل کند. گوش دادن به کتاب صوتی که می تواند از کودکتان فردی کتابخوان، خلاق و هوشمند بسازد همان بهره‌مند شدن از خواندن یک کتابِ خوب در کنار هزاران مزیت جانبی دیگر است.

آیا تبلت برای کودکان گزینه‌ی خوبی است؟

امروزه والدین بسیاری را می‌بینیم که همگام با موجِ به راه افتاده، اقدام به خرید تبلت و گوشی هوشمند برای کودکشان کرده‌اند. غافل از اینکه بسیاری از مشاوران همواره از مضرات این‌گونه وسیله‌ها برای کودکان می‌گویند: “تبلت برای این سن مناسب نیست، اعتیادآور است، چشم کودکان را ضعیف می‌کند ، به جای به جنب و جوش واداشتن کودکان که اقتضای سنشان است آنان را ساکت و گوشه نشین و ذهنشان را تنبل می‌کند. خلاقیت و قوه‌ی تخیل را تضعیف می کند. آنان را از دنیای کودکی به دنیای بزرگسالی و بلوغ زودرس پرتاب می‌کند. ارتباط کودکان با دنیای واقعی را به دنیای مجازی محدود ‌می‌نماید و در بسیاری اوقات جایگزین ارتباط کودک و والدین می گردد.”

از طرفی؛ اضافه وزن، درد انگشتان و تحریک عصبی از بارزترین آثار منفی کار طولانی مدت با این وسیله است. شنیدن و خواندن دائمی آثار سوء تبلت روی کودکان در روزنامه ها، مجلات و وبسایت‌ها یا شنیدن این نکات ز زبان اطرافیان، والدین را در اضطرابی دائمی از خریدشان یا دودل در انجام خرید نگاه می دارد.

این در حالی است که افزایش سرعت کارها، ارتقای کیفیت زندگی، راحتی، رفاه و سهولتی که وسایل هوشمند در عصر فناوری برای ما به ارمغان آورده‌اند، توان مقابله و نفی لزوم وجود آنها در زندگی‌ را به ما نمی‌دهد.

کتاب صوتی کودکان

انتخاب راه درست

شیوه‌ی درست برای کاهش آثار منفی آن، استفاده نکردن نیست بلکه نظارت، کنترل و راهنمایی کودکان در استفاده از آن است. می‌توان با برنامه ریزی، تعیینِ ساعات معین و محدود، انتخاب اپلیکیشن‌های مناسب و سودمند؛ تبلت را به دستگاهی برای تقویت هوش و مهارت‌های گوناگون، ایجاد سرگرمی مناسب و ابزاری برای یادگیری بسیاری از مفاهیم تبدیل کرد. کتاب‌های صوتی یکی از بهترین راه‌ها برای سرگرم کردن، آموزش کودکان و استفاده‌ی هوشمندانه از تبلت و گوشی هوشمند است.

ایام کرونایی؛ بهترین فرصت برای شنیدن کتاب صوتی کودک

با شیوع بیماری کرونا شاید یکی از جدی‌ترین آسیب‌های این ویروس به کودکان باشد، گروهی که به دلیل طولانی‌تر شدن دوران قرنطینه و تعطیلی مهد‌کودک‌ها و مدارس حالا تمام زمان خود را در خانه می‌گذارانند و از مسائل آموزشی دور مانده‌اند.
این مهم به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های والدین تبدیل شده‌است.

والدین می‌توانند در این این ایام با پخش داستان های صوتی برای فرزندانشان هم آن‌ها را به فضای آموزشی بازگردانده و هم آن‌ها را از دنیای پر استرس و اضطراب این روزها دور کرده و به دنیای خیالی کودکانه‌شان دعوت کنند.

پیشنهاد نوار برای کودک شما

دنیا تغییر کرده و با شتاب به جهانی مدرن‌تر تبدیل می‌شود. بعید است بتوان زندگی آینده را بدون تکنولوژی و ابزار هوشمند تصور کرد اما نیازهای روح انسانی همچون قبل پابرجاست. کودکانِ مدرن امروز همانند کودکان دیروز به شنیدن قصه، خلق تصاویر و قدم زدن در دنیای خیالی خود نیازمندند. دنیای جذاب امروزی نباید کودک را از اصل و ذات خویش جدا کند.

قصه‌ها از معدود راه‌هایی هستند که هنوز هم در عصر دیجیتال کودک را به تاریخ و فرهنگ سرزمینش پیوند و روحش را پرورش می دهد. با جدا کردن کودکان از قصه‌ها و محبوس کردنشان در دنیای بسته‌ی  ابزار هوشمند امروزی به آنان ظلم نکنیم. قصه‌ها را دریابیم!

1-کتاب صوتی پینوکیو؛ دماغ دراز کوچک

پوستر کتاب صوتی پینو کیو با کیفیت بالا

کتاب صوتی پینو کیو یکی از آثار برجسته‌ی کارلو کلودی است. پینوکیو، چند شخصیت اصلی به نام‌های پدر ژپتو، پینوکیو، روباه مکار، گربه نره، فرشته مهربون و نهنگ پیر دارد.

این کتاب، روایتگر زندگی پیرمردی تنهاست که به همراه گربه و دارکوب خود زندگی می‌کند. او از طریق نجاری و با ساخت وسیله‌های چوبی امرارمعاش می‌کند. پیرمرد هیچ بچه‌ای ندارد، به همین دلیل او تصمیم می‌گیرد تا عروسکی چوبی بسازد، پیرمرد اسم عروسک چوبی را پینوکیو گذاشته و ازآن‌پس آن عروسک را به عنوان فرزند نداشته‌اش قبول می‌کند.

2-کتاب صوتی ماتیلدا

پوستر کتاب صوتی ماتیلدا با کیفیت بالا

کتاب صوتی ماتیلدا،داستان زندگی دختربچه نابغه‌ای به نام ماتیلدا است. ماتیلدا از هوش سرشاری برخوردار است و در سه‌سالگی موفق به خواندن و نوشتن شده است. دختربچه‌ای که مدام به دنبال مطالعه کتاب‌های مختلف است، اما پدر و مادرش او را از این کار منع کرده و در عوض به او پیشنهاد می‌دهند که همچون آن‌ها تلویزیون تماشا کند. شنیدن این داستان صوتی با خوانش بسیار زیبا برای کودکان شماست.

3-کتاب صوتی ماهی سیاه کوچولو؛ سرشار از آموزندگی

پوستر کتاب صوتی ماهی سیاه کوچولو با کیفیت بالا

صمد بهرنگی از نویسنده‌های خوب و به یاد ماندنی داستان‌های کودک و نوجوان در ایران بوده است.

داستان زیبای ماهی سیاه کوچولو، داستانی قدیمی، پندآموز و بسیار شنیدنی است که روایت ماهی کوچکی است که از تکرار و عادت به تنگ آمده و خواهان کشف دنیاهای جدید است. او نمی‌خواهد تمام عمر خود را همچون ماهیان پیر اطرافش در یک برکه کوچک به پایان برساند و بالاخره سفر خود را آغاز می‌کند.

4-کتاب صوتی مثل‌ها و قصه‌هایشان

کتاب صوتی قصه‌ها و مثل‌ها نوشته مصطفی رحماندوست است با خوانش گویندگانی که سال‌ها با کودکان مأنوس بوده و در خاطره جمعی نسل‌های مختلف سهیم بوده‌اند: مریم نشیبا، احترام برومند، بهرام شاه‌محمدلو و مصطفی رحماندوست. مثل‌هایی بسیار شنیدنی برای کودکان ایران زمین که براساس تعداد ماه‌های سال برای کودکان شما قصه دارد.

5-کتاب صوتی شازده کوچولو؛ کاشف زندگی

پوستر کتاب صوتی شازده کوچولو با کیفیت بالا

کتاب صوتی شازده کوچولو نوشته‌ی آنتوان دوسنت اگزوپری نویسنده و خلبان اهل فرانسه است که به سبب نگارش این شاهکار ادبی پس از مرگش به «قهرمان ملی فرانسه» تبدیل شد. شازده کوچولوی داستان برای دست‌یابی به حقیقت به هفت سیاره سفر کرده و از هر کدام آموزه‌ای را دریافت کرده‌است. نویسنده با اشاره به این هفت سیاره در واقع یادآور هفت مرحله‌ای‌ست که در کتب عرفانی برای دستیابی به حقیقت، ذکر شده‌است.

این کتاب صوتی زیبا و شنیدنی، کتابی است که هر کودکی از هرجای جهان باید آن را بخواند، زیرا سفری درونی است و جهانی پر از رمز و راز برای کودک شما می‌آفریند.

شما می‌توانید برای دریافت کتاب‌های صوتی بیشتر به سایت یا اپلیکیشن نوار مراجعه کنید.

نظرات بسته شده است.