نوبل امسال ادبیات اسپانیا به ادواردو مندوسا رسید!

172

امسال که چهارصدمین سالگرد درگذشت میگل سروانتس یکی از بزرگترین نویسندگان جهان است، مراسم اعطای جایزه‌­ی سروانتس با شکوهی ویژه برگزار شد. هیات داوران این مراسم، ادواردو مندوسا، رمان­‌نویس اسپانیایی را به عنوان برنده‌­ی نوبل اسپانیایی یا همان جایزه­‌ی سروانتس در سال ۲۰۱۶ انتخاب کردند. گفته می‌­شود که آثار وی باعث ایجاد تحولات عمده­‌ای در ادبیات اسپانیایی زبان شده است و آثارش سرشار از نکات و مطالب کنایه آمیز می‌­باشد. هر ساله جایزه‌­ی سروانتس از سوی وزارت فرهنگ اسپانیا به نویسندگان منتخب در حوزه ادبیات اسپانیایی اعطا می­شود.

ادواردو مندوسا، نویسنده­‌ی آثار بسیاری چون “دخمه­‌ی اسرار جنی”، “حقیقت درباره پرونده ساولتا”، “کمی مضحک”، “سال سیل” و بسیاری آثار دیگر، به خاطر ایجاد سبک روایتی جدید در ادبیات داستانی اسپانیایی از سال ۱۹۷۵ و کمک به خوانندگان در لذت بردن از داستان بواسطه‌­ی زبان موشکافانه و کنایه­‌آمیزش به عنوان برگزیده­‌ی امسال برای جایزه­‌ی سروانتس شناخته شد. مندوسا که متولد سال ۱۹۴۳ در بارسلونای اسپانیا است، پس از تجربه­‌آزمایی در وکالت و ترجمه، به نویسندگی روی آورد و اولین رمان موفق خود را با نام “حقیقت درباره پرونده ساولتا” در سال ۱۹۷۵ منتشر کرد. اغلب آثار مندوسا در حوزه­‌ی ادبیات جنایی ، کارآگاهی و تاریخی می باشند و در کتاب‌­های تاریخی­‌اش اغلب درباره­‌ی زادگاهش، بارسلونا سخن به میان می­‌آورد و تاریخ این شهر را می‌­ستاید. در بسیاری از رمان­‌هایش نیز از وضعیت سیاسی و فرهنگی بارسلونا در اعصار مختلف توضیحاتی آمده است. او علاوه بر نوشتن رمان­‌های متعدد، نوشتن نمایشنامه و داستان کوتاه را نیز در کارنامه‌­ی خود دارد تا واقعیات جامعه را در آثار خویش منعکس سازد.

ادواردو مندوسا پیش از این نیز جوایز متعددی را در حوزه­‌ی ادبیات از آن خود کرده است که از آن جمله می‌­توان به جایزه­‌ی ادبی پلانتا در سال ۲۰۱۰، جایزه‌­ی کتاب اروپا در سال ۲۰۱۳ و جایزه‌­ی فرانتس کافکا در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد.

به گفته خوان مارسه، برنده­ ی همین جایزه در سال ۲۰۰۸، مندوسا شایسته این جایزه است. مارسه ضمن ابراز خرسندی از اینکه مندوسا بالاخره توانست بزرگترین جایزه در زمینه ادبیات اسپانیایی را از آن خود کند، افزود که مندوسا خالقی بی‌نظیربا سابقه‌­ای طولانیدر زمینه­ ی نویسندگی است.

از مجموعه آثار مندوسا، کتاب “دخمه­‌ی اسرار جنی” به فارسی نیز ترجمه شده است. مراسم اهدای این جایزه هر ساله در دانشگاه مرکزی شهر آلکالا دهنارس برگزار می­شود که زادگاه میگل  سروانتس خالق اثر “دون کیشوت” است.

خوان مارسه، پاچکو، آناماریا ماتوته و النا پونیا توسکا از جمله برندگان پیشین جایزه‌­ی سروانتس هستند.

نظرات بسته شده است.